Alex Leo Serban: “Daca tot nu avem cinema popular, macar sa avem un cinema prestigios”

MARCEL IURES - ANONIMULProfitand de interesul pe care critica internationala il acorda cinematografului romanesc, Asociatia Criticilor de Film a gazduit la Bucuresti, pentru a doua oara, seminarul « Romania on the movie map ». La intalnirea moderată de Alex Leo Serban şi Magda Mihailescu au fost prezenti atat critici romani, cat si importanti cronicari de film din strainatate: Ronald Bergan (The Guardian), Scott Foundas (LA Weekly), Dan şi Edna Fainaru (Screen International), Boyd van Hoeij (Europeanfilms.net), Yoram Allon (International Film Guide), Fabien Baumann (Positif), Jay Weissberg (Variety). Asadar, pe filmul romanesc s-a operat, s-a disecat, s-au adus laude si s-au pus in balanta perspectivele sale de dezvoltare si promivare. Ce a iesit ? Va raspunde Alex Leo Serban.

 

1.”Romania on the movie map” s-a nascut in urma interesului tot mai pregnant pe care critica internationala il acorda cinematografiei romanesti. Cum s-a desfasurat aceasta a doua editie?

 

Alex Leo Serban: Prima editie a fost intr-adevar un success, dar cea de a doua a fost mai animata. Mi se pare ca acesti 11 critici straini, care vin inclusiv din zone geografice foarte diferite, au spus cam tot ce trebuia spus despre filmul romanesc. Sigur, s-a discutat putin nesistematic, dar eu cred ca lucrurile cele mai bune ies tocmai din asemenea confruntari, premeditate pana la un punct, dar totusi spontane. S-au atins niste puncte sensibile si foarte interesante pentru filmul romanesc. Intrebarea mea de inceput a fost voit provocatoare, in sensul ca i-am intrebat daca cinematograful romanesc este supraevaluat in momentul de fata. Spiritele s-au incins de la inceput ceea ce a fost foarte bine. Asadar, si aceasta intalnire a fost un succes.

 

 2. Anul trecut, pe piata au aparut destul de multe filme romanesti, 11 la numar.Nici anul 2009 nu se lasa mai prejos. Totusi, care sunt cele mai stimulative productii autohtone ?

 

Alex Leo Serban : Din punctul meu de vedere, anul trecut nu a fost foarte reusit. Sunt convins ca anul acesta va fi mai interesant, am vazut deja cateva productii bune. Anul trecut, totul s-a jucat dupa cum am vazut si la Gala Premiilor Gopo, pe doua productii : « Boogie »  in regia lui Radu Muntean si « Restul e tacere » al lui Nae Caranfil. Anul acesta mizez pe debutul lui Adrian Sitaru cu « Pescuit sportiv », un film nu doar reusit, dar si foarte pescuit_sportivindraznet ca si formula. Sper ca la final sa se regaseasca printre castigatorii Galei Gopo de anul viitor.

 

3…si cine ar trebui sa se lase de meserie ?

 

Alex Leo Serban : Mi-ai pus o intrebare foarte dificila, cu multe capcane. Nu pot sa dau niste nume. Cred ca mai degaraba e vorba de un anumit trend al celor care ar trebui sa se lase. Acest trend este format din oameni care au avut esecuri consecutive si care nu au practic, nici succes de critica, nici succes de public, dar ei primesc in continuare bani de la CNC. Evident, ca nu putem sa contam pe bunul lor simt pentru ca unde nu e, nici Dumnezeu nu cere. Acestia, ar trebui prin anumite amendamente facute regulamentului CNC-ului sa nu mai primeasca. Nu doar sa nu mai primeasca, ci sa li se interzica dreptul de a mai participa. Ei pot sa faca intr-adevar film daca ii chinuie talentul, cu bani privati. Dar a subventiona in continuare niste autori totalmente neprofitabili, mi se pare, pana la urma, o forma de dispret pentru banul public.

De partea cealalta sunt bneinteles, regizorii talentati care se bucura de succes, dar mai ales de succes critic, pentru ca nici acesta nu trebuie subevaluat. Au succes printre criticii de la noi, ba mai mult, printre criticii de afara, se intorc cu premii de la prestigioase festivaluri internationale. Acestia trebuie incurajati, pentru ca daca nu avem cinema popular, macar sa avem cinema prestigios, daca nu le putem avea pe amandoua. Totusi, dintre acestea doua, eu prefer cinema-ul prestigios.

 

4. Din pacate, in Romania, Occidentul este cel care consacra, cel care lanseaza regizorii. Cum comentati acest fenomen ?

 

Alex Leo Serban :Daca vorbim de festivaluri internationale, atunci da, Occidentul este cel care consacra. Festivalurile importante, fie ca ne place, fie ca nu, ele sunt in Occident. Si ma refer la cele trei mari festivaluri de film : Cannes, Venetia si Berlin. Nu e deloc rau ca se intampla asa.De fapt, vorbim de un dublu fenomen. Pe de o parte, nu poti nici sa fii absurd si sa fii de acord cu ideea ca daca a fost premiat in strainatate, trebuie sa-ti placa si tie. Nu, fiecare este liber sa spuna ca nu i-a placut un film, desi a fost premiat si apreciat. Pe de alta parte, si asta mi se pare o forma de provincialism pe dos, adica noi vrem sa ne detasam de ce spun ei, ca sa ne incordam muschii si sa le aratam cine suntem noi. Adica, de cele mai multe ori, si asta este foarte interesant, la noi se critica tocmai acele filme care au venit de afara premiate. Si sunt criticate tocmai pentru ca au fost premiate. Povestea asta este putin cusuta cu ata alba, ceva nu este in regula.

 

5. Publicul roman nu este interesat de filmele romanesti. Ca asa stau lucrurile o dovedesc productiile de anul trecut care au numarat foarte putini spectatori in salile de cinema. La ce sa ne asteptam anul acesta ? S-a produs acea educare a publicului roman ?

 

Alex Leo Serban : Nu. Nu inca. Este un public de nisa, asta daca vorbim de filmele care merita vazute.. Iar cand vorbim de un public alcatuit din 200-300 de spectatori, este si ridicol sa-l numim film. Si este o nerusinare sa se finanteze in continuare asemenea productii. Este clar ca autorii respectivi nu au ce sa caute in cinema. Poate ca sunt geniali, dar locul lor nu este aici. Mai bine si-ar chinui talentul pe luna sau in alta parte !

 

6.Mai aveti si altceva de reprosat cinematografiei romanesti ?

 

Alex Leo Serban : Nu, doar ca m-as bucura sa fie o industrie asa cum trebuie. Deocamdata nu este, doar bajbaie !  

Diana Joicaliuc

Advertisements

3 thoughts on “Alex Leo Serban: “Daca tot nu avem cinema popular, macar sa avem un cinema prestigios”

  1. Pingback: Poate muzica sa ne schimbe sentimentele? Sau macar starile de spirit? « ninsoare-vara

  2. Pingback: Sinziana despre teatru « Gazetar’s Blog

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s